10 kwietnia 2014

Mała Akademia Jazzu


Dnia 10 kwietnia br. zajęcia z Małej Akademii Jazzu poprowadzili Ireneusz Głyk – perkusista, kompozytor i aranżer, a przede wszystkim ceniony wibrafonista polskiej sceny muzycznej oraz młoda, szczególnie utalentowana, słynąca ze swobody grania na basie – Kinga Głyk.
Główną bohaterką spotkania była królowa bębnów i oś każdego zespołu – perkusja. Uczestnicy zaznajomieni zostali z wieloma pojęciami, m.in. elementami składowymi instrumentu akustycznego, o którym była mowa podczas audycji (werbel, sprężyny, pałki drewniane i filcowe, stopki, talerze – hi-hat, crash i ride). Dowiedzieli się także, że centralnym tworem i sercem składu muzycznego jest spójna sekcja rytmiczna, czyli połączenie perkusji z innym instrumentem grającym niskie dźwięki. 

W celu przybliżenia zjawiska, rodzinny duet pozostający w ciągłej komunikacji z publicznością zaprezentował różne sekcje rytmiczne bazując na stylistykach: jazzowej, fusion, latynoamerykańskiej, reggae, rockowej, hip-hopowej oraz disco, co wywołało niemałe poruszenie wśród słuchaczy. Ponadto prowadzący objaśniał podstawowe techniki gry na perkusji: tzw. technika dwójkowa oraz na gitarze elektrycznej: technika basowa. Punktem wyjścia do zademonstrowania działania instrumentów perkusyjnych był marsz improwizowany, z którego rozwijała się następna myśl muzyczna. W ten sposób uczniowie dowiedzieli się, że dzięki niezależności stóp i rąk jeden muzyk jest w stanie obsłużyć na perkusji co najmniej pięciu instrumentalistów. Popisowym utworem był kawałek Chicken charakteryzujący się dużym zagęszczeniem dźwięków.
Dzięki niezwykle obrazowym przykładom, wzrastającemu napięciu oraz dużej dawce humoru muzycy porwali publiczność pozostawiając jej muzyczną energię i niezapomniane wrażenia.

Tekst: Sandra Marmurowicz SCK Best